Första delsträckan vi går är till Phakding, och här förlorar vi faktiskt höjdmeter. Lunch i Lukla. Det är ett rejält decimerat gäng som äntrar lunchstället ”Namaste Lodge & Resturant” bara några minuters promenad från flygplatsen i Lukla
Lukla Airport. Lukla Airport, eller Tenzing-Hillary Airport som den egentligen heter (döpt efter första människorna på Everest topp, sir Edmund Hillary och hans bärare Tenzing Norgay), brukar räknas som en av världens farligaste flygplatser
På väg mot Namche Bazaar. Frukosten som jag valde att beställa igår kväll (här förbeställer man alltid) visade sig bestå av två rostade formfranska och 2 stekta ägg med lös äggula
Lukla Airport. Flygplatsen i Lukla är ett kapitel i sig, inte likt något annat. Foto. Conny Andersson. Först väger vi in våra väskor, och detta görs naturligtvis exklusive vatten
Inrikesflyg till Lukla. På grund av dimma i Lukla flyttades starttiden fram flera gånger, och tur var väl kanske det med tanke på kräkorgien som pågick för fullt
Lukla Airport. Lukla. Flyg till Lukla (2804 m) och vandring till Phakding (2650 m). Chukung (4710) – Dingboche. Everest Base Camp (5400 m) – Gorak Shep. Kala Phatar (5545 m) – Periche (4250 m)
Lite längre vandringsdagar, men vi får bättre säkerhetsmarginal gällande flyget från Lukla. Jag når otroligt nog toppen – 5545 meter över havet, men det är på ganska ostadiga ben
En Björn och två glada bärare på Liquid Bar i Phakding. På skärtorsdagens kväll den 24 mars begav sig ett förväntansfullt gäng svenskar ut på äventyr med första destination Kathmandu och senare upp till Himalaya för vidare vandring mot Mount Everest Base Camp
Kommentarer
Logga in eller Registrera för att kommentera.