Hitta, Spara och Dela Recept!

Raw, sockerfri lakritsfudge6
Raw, sockerfri lakritsfudge
Jag är en av dem-som-älskar-lakrits. Älskar. Det. Without further ado i present to you, raw sockerfri lakritsfudge. Detta enkla recept görs det en omgång titt som tätt av hemma hos oss, exakt varifrån jag fick det från från börjar minns jag inte riktigt. Men enklare gotte får man leta efter. Du vet när man blir så där sugen på något sött, eller om det är något salt? Eller kombinationen av de båda, ja – det är då dessa kommer in i bilden. Är du en av Dem som inte tycker om lakrits?! Shame on you. Ja, byt då ut lakritspulvret mot något annat. Kakao? Mesquite? Gojipulver? INGREDIENSER (ca 7 st)13 färska, urkärnade dadlar 1 msk kokosmjöl 1 msk kokosolja 0.5 msk lakritspulver (jag använder detta, köpt på ecoist i stockholm) havssalt vaniljpulver TILLAGNING Släng ner samtliga ingredienser i en matberedare eller i mixa och mixa på full effekt tills du får en slät smet, häll över smeten på ett plastfolie som på bilden ovan, vik över kanterna och platta till – släng in gottepaketet i frysen (helst över natten, annars i någon timme) och ta sedan fram och skär upp i bitar. Toppa med ytterligare lite havssalt! Fantastiskt gott. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Biff Stroganoff5
Biff stroganoff
Strimla köttet och bryn det i smör i en stekpanna tillsammans med löken. Salta och peppra. Häll över grädde, tomatpuré, fond och vatten. Låt det sjuda några minuter. Rör i senapen på slutet. Servera med kokt ris eller pressad potatis, sallad och kokta haricot verts.
Lunchmackan3
Lunchmackan

Strimla biffen. Stek köttet i en stekpanna. Tillsätt peston och vattnet och låt det koka in. Blanda köttet med keso. Dela på ett ciabattabröd och fyll det med köttblandningen, sallad, tomat, paprika och kapris.

Marockansk middag15
Marockansk middag
Middag på 30 minuter enligt Jamie Oliver. Mig tog det mer men det var spännande med lite stress! Detta skulle ingå i menyn (4 pers.): - lammkotletter - couscous - flatbröd - fyllda små paprikor - dipsås med yoghurt - hummus - drink med granatäpple, citron och mynta 1. Sätt ugnen på 175°C. Sätt en form i ugnen – till lammkotletterna. 2. Koka vatten till couscousen. 3. Krydda 4 st. lammkotletter med salt, peppar, sött paprikapulver, timjan, spiskumminfrön, olivolja. 4. Stek köttet i het panna med lite olivolja. Riv lite muskotnöt ovanpå köttet. Vänt köttet och låt det stekas. 5. Häll 3 dl couscous i en kastrull/skål. Täck med kokande vatten, ca 1 cm. Lägg ett lock eller tallrik ovanpå. 6. Flatbröden – kan vara chapatti, tortilla, etc. (jag hade tortilla): Ta ett ark bakplåtspapper och skölj det i kallt vatten. Pappret blir mjukare och följsamt. Krydda bröden: strö på lite salt, torkad oregano eller timjan, ringla på lite olivolja. Stapla bröden på det våta bakplåtspappret. Vik upp kanterna. Kläm fast pappret, det ska skydda bröden som kommer att kännas som nybakade. Lägg de på ett galler längst ner i ugnen. 7. Lägg lammkotletterna i formen i ugnen. Ställ tillbaka formen i ugnen för ca 15 min. 8. Drinken: häll i iskuber i en tillbringare. Lägg i en näve mynta. Tillsätt saften av en halv citron. Fyll tillbringaren med kolsyrat vatten. Dela på granatäpplet. Pressa över isen. Blanda med en sked. 9. Fyllda små paprikor – detta glömde jag göra! Men man skulle göra så här: ringla lite olivolja i en stekpanna. Ta små paprikor (färdigrostade och skalade, från burk) – 1 eller 2 per person. Skär små stavar cheddarost eller annat ost som smälter och stoppa i en bit ost i varje paprika. Droppa lite lag från burken ovanpå paprikorna och stek de. Lägg paprikorna i en form. Strö lite persilja ovanpå. 10. Ta ut lammkotletterna från ugnen, vänd de i saften från formen och in i ugnen igen för 10 min. till. 11. Couscous: Rör i couscousen med två gafflar. Finhacka en näve mynta och en chili. Tillsätt detta i couscousen. Tillsätt i saften av en halv citron och 4 msk olja. Salta och peppra. Blanda. 12. Ta ut lammkotletterna från ugnen. 13. Hummus: (Från burk.) Häll hummus i en skål, gör en grop i mitten, Pressa i lite citronsaft, ringla över lite olivolja. Krydda med peppar och paprikapulver. 14. Dipsås med yoghurt: Häll yoghurt i en skål. Tillsätt i mitten lite harissa (blandning av mosade, rostade chilifrukter och olja) och rör lite. Strö lite persilja ovanpå och ringla lite olivolja. 15. Ta ut brödet från ugnen. Klart!
TOPP 10 MATBLOGGAR
Mat- bloggare?Gå med!
  1. LCHF Recept.com
  2. Niiinis
  3. Lchf Gourmet - naturligt gott!
  4. Bambi
  5. Årstidsboden
  6. Baka Sockerfritt
  7. Dasha @ Devote
  8. Fitness by Isabelle
  9. 5:2 Dieten
  10. Allergimat.com : Recept
Vegetariskt brödpålägg18
Vegetariskt brödpålägg
Oj då, de verkar som att bloggen håller på att bli en matblogg. Men det är väl naturligt eftersom det är det som jag lägger mest fokus på just nu. Ska försöka varva med lite andra inlägg också :). I går blev jag sugen på att testa göra mitt favorit pålägg som jag annars brukar köpa från butikshyllan. Jag memorerade ingredienserna och testade göra en liknande pastej. 2 morötter* 1 tomat* ( eller 1 msk tomatpuré*) 2 små lökar* 2-3 vitlöksklyftor* 2 tsk paprikapulver* (eller koka med en 1/2 paprika*) salt och peppar* 2 dl solrosfrön* *välj gärna ekologiskt. Skala morötterna, hacka alla ingredienser. Koka grönsakerna i lite vatten tills morötterna blivit mjuka. Häll bort överflödigt vatten. Mixa i solrosfröna. Krydda med paprikapulver, salt, och peppar. Klart! Jag har turen att min make har börjat gilla att baka surdegsbröd, och detta brödpålägg är som pricken över i. Köpis varianten kommer i en liten plastlåda för 3,50. Min pastej förvarar jag i en glaslåda med tillhörande lock som jag fyndat på loppis. Ingredienserna för min pastej blev nog billigare, plus att jag kan frysa in hälften och ta fram till nästa vecka. De ni :).
Yoghurtdragerade proteinbars27
Yoghurtdragerade proteinbars
Nu har jag uppdaterat receptet för mina yoghurttoppar som jag publicerade tidigare i dag och därmed har ni de exakta måtten för ett fulländat recept. Nu på kvällskvisten slängde jag även samman en smet till proteinbars för att fylla min tomma buk efter ett riktigt uttömmande ryggpass Dessa bars var som ljuv musik för smaklökarna och det är svårt att föreställa sig att dessa bars är nyttigt tilltugg fullboostade med protein. Ingredienser: Bars: 2 msk kokosmjöl 1 msk naturellt ekologiskt jordnötssmör 1-2 msk sukrin el. motsvarande sötning (honung el. dadlar fungerar utmärkt om du ej vill anv. sötningsmedel 1 skopa (30 g) vaniljprotein 3 msk finriven kokos 2 msk torkade blåbär 2 msk torkade vita mullbär Lite vatten Yoghurtdragering: 1-1,5 skopa vaniljprotein 1 dl kvarg 1 msk sukrin alt. honung/avagesirap Garnering: Kanel alt. kakao (valfritt) Utförande: Blanda samman kokosmjöl, jordnötssmör, sukrin, proteinpulver och finriven kokos och späd ut med lite vatten åt gången tills det blivit en fast och formbar deg. Blanda i blåbär och mullbär och knåda degen tills bären fördelat sig jämt. Forma 4-5 st bars på en skärbräda täckt med bakplåtspapper och låt stå kallt under tiden du tillreder yoghurtöverdraget. Vispa samman kvarg, proteinpulver och sukrin med en elvisp eller manuellt. Tillsätt ytterst lite vätska vid behov, men smeten ska vara kletig, fast och absolut inte rinnig. Ta fram de färdiga barsen och täck dem med yoghurtsmeten. Använd exempelvis en sked, eller gör som mig och använd händerna. Pudra därefter över lite kanel, kakao eller bevara dem naturella och förvara dem i frysen tills servering. Ta fram en stund innan servering för bästa konsistens och smak.
LCHF kyckling med rödbetssallad11
Lchf kyckling med rödbetssallad
Start Shareaholic LikeButtonSetTop Automatic End Shareaholic LikeButtonSetTop Automatic Här kommer två stora favoriter i en härligt kombination, LCHF kyckling med rödbetssallad. Kyckling är mycket gott att äta. Fint kött som passar både för LCHF älskare, viktminskningsdiet eller bara för alla som har koll på kalorier och vad man stoppar i sig. Här använde jah kycklingfilé som är mager och som också går fort att tillaga. Till paneringen hade jag pistage samt persilja och havremjöl. Maträtten är både LCHF, fettsnål och även glutenfri. Till kycklingen gjorde jag en varm rödbetssallad. Hur hälsosamma rödbetor är har jag skrivit om flera gånger. Jag rekommenderar varmt rödbetor i alla möjliga kombinationer. Här kommer nyttiga recept: Panerad kycklingfilé Ingredienser: 2 portioner 2 små kycklingbröstfilé 1 dl malda pistagenötter 1 msk havremjöl, du kan mala havregryn 1 ägg 1 vitlöksklytfa 1 msk persiljablad, fint hackad salt och svartpeppar att smaka av olja till stekning Rödbetssallad 4 rödbetor, små och kokade 1 äpple, liten 1 rödlök, liten 1 msk balsamico vinäger 1 msk honung salt och peppar 1 msk olivolja Gör så här: Blanda ingredienser till panering. Vispa ägget med pressad vitlöksklyfta, salta lite. Salta och peppra kycklingen, doppa i ägget och sedan vänd i paneringen. Stek i iljan på båda sidor. Riv grovt rödbetor och äpple. Hacka smått rödlök och fräs i olivolja. Tillsätt rödbetor med äpple och smaksätt med balsamico, honung, salt och peppar. Servera rödbetssalladen varm eller ljumm med kycklingen.   Start Shareaholic LikeButtonSetBottom Automatic End Shareaholic LikeButtonSetBottom Automatic Start Shareaholic Recommendations Automatic End Shareaholic Recommendations Automatic
Kinesisk wok5
Kinesisk wok
God fortsättning! Har ni tröttnat på all julmat nu och längtar efter lite annat gott?Då har jag en fantastiskt gott recept att dela med mig av. Mycket enkelt och så gott. Vattnas nästan i munnen när jag skriver om det. Receptet kommer från David Batras kokbok "David Batras inte så tråkiga indiska mat". En bok som står i hyllan med de andra kokböckerna men som nu fick sin tid i rampljuset :) En favorit som snart kommer göras igen. Härligt när man blir glatt överraskad och inte har några förväntningar på en rätt. Kejsarens wok4 portioner600 g kycklingfilé3 msk finhackad färsk ingefära1 röd chilifrukt1 dl sötsur sås eller sweet chili sauce1 dl ostronsås2 msk kinesisk soja4 salladslökar1½ dl salta jordnötterNeutral rapsoljaSalt och nymalen svartpepparSkär kycklingen i stora kuber. Skala och finhacka ingefäran. Kärna ur och finhacka chilin. Marinera kycklingen i chili, ingefära, sötsur sås, ostronsås och soja minst 1 timma.Ta upp ur marinaden - men spara marinaden för guds skull!Strimla salladslöken. Hetta upp en wok eller stor stekpanna och woka kycklingen i 3 msk olja på svinhög temperatur.När kycklingen fått en stilig färg slänger du i marinaden och wokar vidare ca 3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Toppa med strimlad salladslök och rostade jordnötter.
Raw Lakritsfudge7
Raw lakritsfudge
Jag är beroende av lakrits!! ;) De här lakritsfudgen är helt utan nötter, så perfekt för alla nöt allergiker. Prova göra dessa men var beredd på att ni inte kommer kunna att sluta äta ;) Jätte enkelt att göra bara slänga i alla ingredienser i en mixer, in i frysen och sedan skära till vilken form man vill ha dem. Toppa med havssalt eller kanske kakao nibbs. Förvara dem i frysen på bakplåtspapper och de håller sig där länge. Helt raw och FRITT från gluten, socker, laktos och nötter!! Läs mer om Lakrits HÄR Raw Lakritsfudge med havssalt17st dadlar (färska och urkärnade) 2 msk kokosolja 5 tsk lakritspulver 2msk kokosmjöl 1tsk vaniljpulver 1 nypa salt havssalt till dekoration Lägg alla ingredienserna i en mixer/matberedare och mixa till en jämn smet. Lägg smeten i en löstagbar form och ställ in i frysen i minst 3 timmar, eller över natten. Ta ut ut frysen och skär i fyrkanter. Strö över några havssalt korn över varje och servera! Ha en underbar helg! ❤️ Recipe in english (US) Raw Liquorice Fudge with Sea Salt(15-17 pcs) 17 dates (fresh and pitted) 2 tbsp coconut oil 5 tsp liquorice powder 2 tbsp coconut flour 1 tsp vanilla powder pinch of salt sea salt for decoration Put all ingredients in the mixer and mix until smooth. Press the mixture into a form and put it into a freezer for att least 3 hours or overnight. Take it out and cut into squares. Sprinkle with some sea salt grains over each square for decoration. Now SERVE! Have a wonderful weekend! ❤️
Raw Food Yoghurt på cashewnötter, dadlar och spirulina9
Raw food yoghurt på cashewnötter, dadlar och spirulina
Den här ”yoghurten” är varken gjord på mjölk, innehåller laktos, är processerad eller är vit. Men konsistensen är den samma, och sättet man äter den på. Det här är nämligen en grön raw food yoghurt som består av blötladga cashewnötter, dadlar för sötman och spirulina för färgen. Även lite rått vaniljpulver kan tillsättas. Det innebär att måltiden är 100 % rå och naturlig och ingenting är tillagat. Raw Food Yoghurt 1 dl Cashewnötter 7 Dadlar 1 krm Vaniljpulver 1 tsk Spirulina (om man vill) Vatten Lägg cashewnötterna i blöt några timmar, gärna över natten om du ska göra yoghurten på morgonen, de ska bli mjuka. Sedan häller du av vattnet och sköljer nötterna och häller över dem i en skål. Kärna nu ur dadlarna och lägg ihop med med nötterna. Dags för att mixa. Använd helst en stavmixer, det blir en ganska tjock konsistens som kan vara svår att få ur en vanlig mixerkanna. Tillsätt lite vatten om den blir alldeles för tjock. Tillsätt också spirulinan och vaniljen för extra smak, färg och energi. Ät gärna med lite hallon till, färska eller frysta! Ett tips för lite matigare smoothies till frukost är att lägga i några blötlagda cashewnötter i mixern. Tillsätt exempelvis 5-10 cashewnötter till den här smoothien. The post Raw Food Yoghurt på cashewnötter, dadlar och spirulina appeared first on Råsaftcentrifugen.
Helstekt biff med ljummen potatissallad2
Helstekt biff med ljummen potatissallad
Värm ugnen till 85 grader. Salta och peppra biffen. Bryn biffen till fin färg, på hög temperatur i olja och smör. Ugnsbaka biffen i cirka 45 minuter tills kärntemperaturen är 52 grader. Låt biffen vila på en skärbräda i cirka 10 minuter och skär sedan upp den precis före servering och strö på flingsalt. Skiva potatisen. Finhacka vitlöken och strimla salladslöken. Finriv det yttersta skalet av citronen och pressa 2 msk citronjuice. Blanda samtliga ingredienser till potatissalladen och smaka av med salt. Servera biffen till potatissalladen. Potatissalladen kan serveras både som kall eller varm.
Biff med gorgonzolasås2
Biff med gorgonzolasås
1. Börja med såsen. Skölj purjolöken och skala moroten. Skär i strimlor. Vispa ut mjölet i buljongen. Tillsätt grädden och osten och hetta upp under omrörning. Lägg i grönsakerna och låt såsen koka ihop några minuter. 2. Bryn smöret i en stekpanna. Stek biffarna 2-4 minuter/sida. Krydda. Det går lika bra med ryggbiff eller entrecote Servera med den varma såsen, pasta och en fräsch grönsallad.
Bakmaskinrecept för släta bullar #recept #bakmaskin #bakmaskinrecept #slätabullar #semlor1
Bakmaskinrecept för släta bullar #recept #bakmaskin #bakmaskinrecept #slätabullar #semlor
Tänkte vara generös idag och dela med mig av mitt omräknade släta bullar recept, original recept från Arla.se. Har räknat om receptet för bakmaskin, även valt att göra bullarna större för att bjuda maken på en rejäl semla ikväll. Gör du fler mindre bullar tänk på att justera ugnstiden neråt. Har du en kökstermometer stick den i en bulle, visar den 94-95 grader är bullen klar. Släta bullar Ingredienser till 9 6 g torrjäst 2,5 dl mjölk 75 gram smör, rumsvarmt el flytande margarin 0,5 dl strösocker 1 krm salt 1,5 tsk stött kardemumma 6-7 dl vetemjöl 1 uppvispat ägg till pensling Så här gör jag: Häll de blöta ingredienserna först i behållaren, sedan de torra och torrjästen. Ställ in bakmaskinen på programmet ”dough” som är degprogrammet. När degen är klar ta upp den på mjölad arbetsyta, dela delen i 9 bitar och forma runda bullar. Låt dem vila på bakplåt under bakduk ca 30 minuter. Förvärm ugnen till 225 grader, under tiden pensla bullarna med ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 12-14 minuter. Låt svalna på galler.
Glutenfria scones53
Glutenfria scones
Ute är det höstrusk, mörkt och ruggigt. Vad passar då bättre till kvällsmat om inte nybakade scones? Detta är premiär för mej vad gäller glutenfria scones. Ingen större skillnad måste jag säga, lika gott doftar de i allafall som vanliga, och jag återkommer med ett smakutlåtande sen ;) Receptet lyder som följer: 8 dl Lailas glutenfria mjölmix 1 tsk salt 4 tsk bakpulver 100 gr smör 1 dl kesella 2 dl mjölk Blanda mjöl, salt och bakpulver. Tärna mjölet och nyp ihop med mjölet. Tillsätt kesella och mjölk och arbeta snabbt ihop Gör runda kakor som du skorar med en kniv i fyra delar eller som bullar. Nagga med gaffel. Grädda i 250* ca 10 min Ät och njut medans de är varma.
GI-Lasagne. Lika god som vanlig men nyttigare!..3
Gi-lasagne. lika god som vanlig men nyttigare!..
Du behöver: 500 gram nötfärs 1 st gul lök 2 st vitlöksklyftor 1 msk smör eller olja 500 gram krossade tomater 2 msk tomatpuré 2 st grönsaksbuljongtärningar Svartpeppar 500 gram KESO grillad paprika 6 st lasagneplattor 150 gram riven ost gratäng Använder du fullkorn lasagneplattor blir det en GI- vänlig lasagne. Gör så här: Sätt ugnen på 225. Skala och hacka lök och pressa vitlök. Bryn nötfärs och lök i olja eller smör i en stekpanna. Rör i krossade tomaterna, tomatpuré, smulad buljongtärningarna och svartpeppar. Låt såsen koka upp. Rör ner Keso och blanda ordentligt. Varva sås och lasagneplattor i en ugnssäker form. Strö över osten. Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min. Servera gärna med en god sallad. För mycket ost är bättre än för lite ost.Använder du fullkorn lasagneplattor blir det en GI - Lasagne. Denna gång använde jag vanliga gula lasagneplattor.Servera gärna med en god sallad.
Ljummen potatissallad32
Ljummen potatissallad
Den här goda potatissalladen passar lika bra till färskpotatis som till vanlig. Perfekt tillbehör till grillat. Receptet har jag fått av min brors sambo Charlotta. Ingredienser: 8-10 potatisar av fast eller färsk sort 1 rödlök 2 dl creme fraiche ½ tsk salt 2-3 msk grovkornig honungssenap (fransk senap går också bra) ½ dl hackad dill 2-3 msk kapris Gör så här: Skala och dela potatisen i bitar (om man använder färsk så räcker det att tvätta potatisen). Koka den precis mjuk i lättsaltat vatten. Skala och strimla löken. Blanda creme fraiche, salt, senap, lök och dill. Häll av vattnet från potatisen och vänd ner såsen. Garnera med ev. kapris och lite extra dill. Isterband, grynkorv och chorizo.När min pappa fyllde år i slutet av maj åt vi potatissalladen tillsammans med de här goda korvarna. Vi köpte korven på vårmarknaden och de smakade riktrig korv med hög kötthalt. Potatissalladen, den grillade korven och det här goda brödet blev en riktigt god födelsedagslunch för min pappa. Att sedan vädret var på topp gjorde inte saken sämre! Efter maten spelade vi kubb. Amanda gjorde en riktigt bra insats i sitt lag då de vann med 2-1 i matcher. Kram
När du besöker myTaste accepterar du vår användning av cookies.OkLäs mer