Framgångsrik lansering av receptsök i Tyskland

Efter de lyckade lanseringarna av 203 Web Groups matkoncept i USA och Spanien upprepar den snabbväxande koncernen nu samma succé i Tyskland, där den nya webbplatsen Rezeptefinden.de tagits emot med öppna armar. Sedan lanseringen i början av februari har besökarantalet ökat stadigt varje vecka enligt samma mönster som vid tidigare internationella nyetableringar. Kurvan ser efter en dryg månad redan bättre ut än för uppstarten av de danska och norska etableringarna, två sajter som efter sex månader når ca 70 000 respektive 75 000 besökare i veckan.

Etableringen i Tyskland görs genom ett beprövat koncept. Sedan tidigare driver 203 Web Group bland annat Hittarecept.se, som enligt KIA-index är den största receptsökmotorn på den svenska marknaden. Konceptet har visat sig vara en lyckad internationell satsning, de stora besökarantalen visar tydligt att 203 Web Groups matsajter kan anpassas och lanseras framgångsrikt i andra länder och på andra språk. Med sina 82 miljoner invånare är Tyskland Europas näst folkrikaste land, enbart Ryssland är större.

“203 Web Group visar med satsningen på Tyskland att vi har ett koncept som fungerar över hela världen, oavsett språk och kulturella skillnader. Mat är något som intresserar människor över hela världen, och det är också ett av de snabbast växande områdena på Internet. Vi har de senaste åren utvecklat ett koncept som visat sig fungera, är skalbart och lämpar sig väl för en roll-out. Vi har också kunnat visa positivt resultat och lönsamhet på kort tid när vi etablerat oss på nya marknader. Därför har vi fattat beslutet att öka takten ytterligare och lansera vår receptsökmotor på ett flertal marknader runt om i världen under 2012” säger Andereas Friis, VD för 203 Web Group AB (publ).

Länkar: