Hur många kalorier innehåller en portion havregrynsgröt recept

1 Spara

Tips på gröt-variation och svar på lite frågor

5-6 små måltider utspritt över dagen, gärna med 2-4 timmars mellanrum. äter du frukost senare bli resten av måltiderna förskjutna bara. ämnesomsättningen påverkas inte av hur ofta du äter. går det däremot lång tid mellan måltiderna sjunker blodsockret och man blir ofta grinig och sugen på snabb energi (snabba kolhydrater). därför tycker jag att det funkar bäst att äta regelbundet.3) förutom ålder-110, finns det något annat sätt att räkna ut sin maxpuls? och kan man förändra sin maxpuls? svar: ja, du kan själv testa genom att tex springa på ett löpband, men en pulsklocka. öka hastigheten på bandet varje minut. när du inte klarar mer, kliver du av och tittar på din pulsmätare. din maxpuls förändras hela tiden beroende på ålder, vilken aktivitet du utför (du kan förmodligen ta ut dig mer om du springer än om du sitter på en motionscykel) och hur vältränad du är (vilken förmåga du har att ta ut dig).4) ibland när jag tränar spinning eller intervallträning i grupp (springer intervaller tillsammans på löpband) så blir jag illamående och är nära till kräkning. jag har fått höra att det beror på att man ligger nära sin maxpuls då, stämmer det?svar: illamående beror ofta på mjölksyra, eller rättare sagt din kropps förmåga att tolerera mjölksyra. vissa klarar av det bättre och ju mer vältränad du är (rent konditionsmässigt) desto närmare din maxpuls kan du ligga utan att ta slut. det kan också ha att göra med om du ätit nära ditt pass. om man inte är van vid högintensiv träning kan man lätt bli illamående i början, tills kroppen vant sig. 5) vad tycker du om bodypump? har läst olika forskningsresultat där vissa säger att man bygger muskler på det och andra säger motsatsen. de som håller passen på mitt gym är väldigt vältränade och säger själva att de inte tränar annat än sina 3-4 bodypump-pass/vecka plus något konditionspass (oftast spinning).svar: det beror på hur man definierar vältränad. har man en låg fett% och har synliga muskler (även om de inte är superstora) ser man ofta väldigt vältränad ut. för nybörjare kan man absolut bygga muskler av bodypump men för någon som tränat ett tag kan det behövas tyngre styrketräning. i och med att man gör så många repetitioner så räknar jag det mer som uthållighetsträning eftersom att man bygger störst muskelvolym (hypertrofi) i reps-spannet mellan ca 8-12 repetitioner.6) kan du tipsa om några bra omega-3 kapslar? har sett att innehållet skiljer sig åt i olika kapslar... svar: jag använder själv omega-3 från strength som jag köper från proteinbutiken. det är bra om kapslarna innehåller 1000 mg per kapsel. pikasol från apoteket är också bra (men dyr).det blev många frågor haha! men jag hade verkligen uppskattat svar :-)
0 Spara

Pimp my gröt!

1 dl som är beräknat per portionförpackningen är inte tillräckligt för åtminstone mig och jag gör min gröt på, havregrynsgröt med kanel, kardemumma och morot (1 port)
0 Spara

Bloggfråga

180 cm lång, 3 dl färskpressad apelsinjuice, 2 kokta ägg, 2 skivor knäckebröd, 2 skivor mager ost, ca 200g protein
0 Spara

Smartare grötfrukost

2 dl vatten, 1 skiva(or) ost 10% fett, 1 tsk lättmargarin, 1 skiva(or) paprika, 1 kaffe , med lite lättmjälk, 0.5 st apelsin(er)