Tunnelbanan till Nacka med Station i Sofia och vid Hammarby Kanal. Då kanske man ändå kan passa på att ompröva sträckningen av den nya tunnelbanan till Nacka
KTH-forskaren Björn Hasselgren varnar enligt radions P1 för att de nyligen beslutade satsningarna på utbyggd tunnelbana i Stockholm är samhällsekonomiskt olönsamma
Enligt Tunnelbaneplanen från 1965 skulle tunnelbanan byggs ut i nordostsektorn ända till Hägernäs. 1965 skulle tunnelbanan byggs ut i nordostsektorn ända till Hägernäs
Det finns dock planer på att bygga ut tunnelbanan. Det gäller till exempel tunnelbanan som öppnades 1955 och fortfarande är mindre än hälften så lång som Stockholms tunnelbana, räknat i kilometer
Redan när tunnelbanans blå linje planerades från Järvafältet till Kungsträdgården var tanken att den skulle fortsätta i en tunnel under Strömmen via Slussen, östra Södermalm och vidare ut till Nacka
Det sämsta alternativet vore att dra tunnelbanan från Kungsträdgården under Djurgården och i en tunnel under strömmen mot Kvarnholmen/Finnboda och vidare mot Nacka centrum
Samråd pågår om stationsuppgångarna på tunnelbanan till Nacka. Tunnelbanan till Nacka får en och en halv station på östra Södermalm, vilket är den del av upptagningsområdet som är allra tätast bebyggt
De första planerna var att tunnelbanan skulle förlängas från Akalla via Hansta till Bögs gård. Senare ändrades planerna, så att tunnelbanan skulle gå längre norrut, med en ändstation vid Alboda nordost om Översjön, med stationer vid Alboda, Fäboda, Nysved, Sten och Hansta
Tunnelbanans röda linje hade gått i tunnel från Slussen fram till Stockholms södra station, stationen var tänkt att ligga ovan jord parallellt med dagens pendeltågsstation, därefter skulle tunnelbanan ha följt den gamla banvallen för järnvägen, nästa station skulle legat i det som idag benämns Drakenberg, därefter skulle banan gått i tunnel under Årstaviken för att komma upp i dagen vid Liljeholmen i ungefär samma position som dagens tunnelbanestation
Stockholms Handelskammare är en pålitlig tillskyndare av tunnelbanans utbyggnad. Ändå har befolkningen i stor utsträckning tillkommit genom förtätning av regionens centralare delar och inom den zon som tunnelbanan kan täcka
På sina håll runt om i stan kan man se att de inledande arbetena med den nya tunnelbanan kommit i gång, till hösten inleds de mer påtagliga arbetena med att spränga tunnlar, sammanlagt ska det byggas ca 20 km nya linjer med totalt 11 helt nya stationer, i en senare etapp tillkommer ytterligare stationer och ytterligare ca 7 km nya linjer. En sådan massiv utbyggnad av tunnelbanan har inte skett sedan 70-talet, så det finns minst sagt ett uppdämt behov då Stockholm växt med fler än 500 000 personer sedan dess
I projektet ingår att förlänga tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö. ”Nu fortsätter vi den historiska utbyggnaden av tunnelbanan med förlängning till Älvsjö som målsättning”, säger Sten Nordin (M)
Stationerna hade från början 60 meter långa plattformar, men de var redan från början förbereda för att kunna förlängas till 100 á 110 meters längd den dag som tunneln skulle komma att ingå i den redan då planerade tunnelbanan. När man idag står och väntar på tunnelbanan vid stationerna Medborgarplatsen och Skanstull kan man fortfarande se spår efter spårvägen trots att det snart gått 70 år sedan Södertunneln trafikerades av spårvagnar, men då får man höja blicken upp mot taket på stationerna