Tunnelbanan recept

Tunnelbanan till Barkarby

I samband med att järnvägen byggs ut till fyra spår får stationen ett nytt läge med koppling till tunnelbanan

Tunnelbana till Bromma

Miljöpartiets förslag till utbyggnad av tunnelbanan. Dessutom blir tunnelbanan sannolikt ganska djup om den ska dras under Riddarfjärden

Olönsam tunnelbana?

KTH-forskaren Björn Hasselgren varnar enligt radions P1 för att de nyligen beslutade satsningarna på utbyggd tunnelbana i Stockholm är samhällsekonomiskt olönsamma
Tunnelbanan till Täby

Tunnelbanan till Täby

Enligt Tunnelbaneplanen från 1965 skulle tunnelbanan byggs ut i nordostsektorn ända till Hägernäs. 1965 skulle tunnelbanan byggs ut i nordostsektorn ända till Hägernäs

Roms tunnelbana - en långdragen historia

Det finns dock planer på att bygga ut tunnelbanan. Det gäller till exempel tunnelbanan som öppnades 1955 och fortfarande är mindre än hälften så lång som Stockholms tunnelbana, räknat i kilometer

Tunnelbanan till Nacka

Redan när tunnelbanans blå linje planerades från Järvafältet till Kungsträdgården var tanken att den skulle fortsätta i en tunnel under Strömmen via Slussen, östra Södermalm och vidare ut till Nacka

Tunnelbanan till Nacka 3

Det sämsta alternativet vore att dra tunnelbanan från Kungsträdgården under Djurgården och i en tunnel under strömmen mot Kvarnholmen/Finnboda och vidare mot Nacka centrum

Tunnelbanan till Nacka - se över sträckningen!

Samråd pågår om stationsuppgångarna på tunnelbanan till Nacka. Tunnelbanan till Nacka får en och en halv station på östra Södermalm, vilket är den del av upptagningsområdet som är allra tätast bebyggt

Nya tunnelbanor och Österleden

Nu är en tunnelförläggning av Roslagsbanan mellan Universitetet och Centralen ett alternativ till tunnelbanan

Stan, tunnelbana, teater å familj

torsdag, den 7 juli 2016, kl. 09. 08. Stan, tunnelbana, teater å familj. Hej min vän. Hur mår du. Skiner solen på dig
Tunnelbanan som aldrig blev av

Tunnelbanan som aldrig blev av

De första planerna var att tunnelbanan skulle förlängas från Akalla via Hansta till Bögs gård. Senare ändrades planerna, så att tunnelbanan skulle gå längre norrut, med en ändstation vid Alboda nordost om Översjön, med stationer vid Alboda, Fäboda, Nysved, Sten och Hansta

Tunnelbanans röda linje skulle kunna tagit en annan väg på Södermalm

Tunnelbanans röda linje hade gått i tunnel från Slussen fram till Stockholms södra station, stationen var tänkt att ligga ovan jord parallellt med dagens pendeltågsstation, därefter skulle tunnelbanan ha följt den gamla banvallen för järnvägen, nästa station skulle legat i det som idag benämns Drakenberg, därefter skulle banan gått i tunnel under Årstaviken för att komma upp i dagen vid Liljeholmen i ungefär samma position som dagens tunnelbanestation

Stockholms tunnelbana enligt Handelskammaren

Stockholms Handelskammare är en pålitlig tillskyndare av tunnelbanans utbyggnad. Ändå har befolkningen i stor utsträckning tillkommit genom förtätning av regionens centralare delar och inom den zon som tunnelbanan kan täcka
Nya tunnelbanan börjar synas i stadsbilden

Nya tunnelbanan börjar synas i stadsbilden

På sina håll runt om i stan kan man se att de inledande arbetena med den nya tunnelbanan kommit i gång, till hösten inleds de mer påtagliga arbetena med att spränga tunnlar, sammanlagt ska det byggas ca 20 km nya linjer med totalt 11 helt nya stationer, i en senare etapp tillkommer ytterligare stationer och ytterligare ca 7 km nya linjer. En sådan massiv utbyggnad av tunnelbanan har inte skett sedan 70-talet, så det finns minst sagt ett uppdämt behov då Stockholm växt med fler än 500 000 personer sedan dess

Bostäder i Älvsjö och tunnelbana

I projektet ingår att förlänga tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö. ”Nu fortsätter vi den historiska utbyggnaden av tunnelbanan med förlängning till Älvsjö som målsättning”, säger Sten Nordin (M)
Stockholms första tunnelbana

Stockholms första tunnelbana

Stationerna hade från början 60 meter långa plattformar, men de var redan från början förbereda för att kunna förlängas till 100 á 110 meters längd den dag som tunneln skulle komma att ingå i den redan då planerade tunnelbanan. När man idag står och väntar på tunnelbanan vid stationerna Medborgarplatsen och Skanstull kan man fortfarande se spår efter spårvägen trots att det snart gått 70 år sedan Södertunneln trafikerades av spårvagnar, men då får man höja blicken upp mot taket på stationerna