Aborre recept

17 Spara
Smörstekt aborre med dill- och gräslökssås

Visserligen är det väl mer av tusenbröder än riktig matfisk vi får upp i våra fiskevatten. Ni har läst det förut och jag skriver det igen, vi har lyckats hitta en riktigt bra fisk- och skaldjursleverantör
12 Spara
Aborre, stekt med brynt smör

Stek i lika delar smör och olja tills fisken fått fin färg på båda sidor. Lägg fileérna åt sidan och lägg en rejäl klick smör i pannan

Använd gärna väl mogna tomater med mycket smak och sötma, rivet citronskal ger en härlig citrussmak till vinägretten
4 Spara
Parmesangratinerad endive & smörstekt aborre

Nu ska vi slökika lite på OS, det mesta är packat, känner mig lite trött i huvudet, hela tiden går man runt och funderar vad man ska ha med sig
19 Spara
Ceviche

Peruansk nationalrätt gjort på svensk aborre med asiatiska smaker, snacka om crossover. Ingefära. Filéad och byxad aborre
7 Spara
Rimmad fisk med rostad blomkål & romsås

Vita fiskfileer av valfri sort, ex torsk, sej, pollock, aborre osv. ½ dl olivolja. ½ dl olivolja. Det var Camilla som plockade fram råvaran i morse och jag som fick laga den
6 Spara
Abborre i foliepaket med kaviarsmör

Lägg abborrfiléer, dill och smör ovanpå och strö över lite salt. dillkvistar. Ansa och skiva färsklöken. Skiva potatisen

Jag provade att göra en sås lite snabbt, det blev inte alls bra. Jag råkade bryna smöret så att såsen smakade typ som knäck

Salta och peppra och servera med nykokt potatis och garnera med örter 4 portioner. 1. Filea ur abborrarna och lägg dem i panna tillsammans med lite smör

Jag använde rökt aborre men rökt sik går lika, eller varför inte rökt lax eller strömming. Jag äter ägg flera gånger i veckan i varierande former

Då som nu stekte vi pannbiff och serverade med klassisk brunsås, ärtor, pressgurka och kokt potatis. Jag och Vilma fick en liten aborre

Rör ner parmesanosten och dill och smaka av med salt och peppar. Aborre, risotto, sparris, Västerbottenost, vitlök Risotto
8 Spara
Laga sushi är lättare än du tror

För den som fiskar själv här hemma så rekommendar jag att testa aborre – mycket gott. tunna stavar eller osthyvel-remsor av morot och paprika

Denna rätt går att göra med vilken rundfisk som helst som t,ex röding, gös, harr aborre mm. '. Denna rätt går att göra med vilken rundfisk som helst som t,ex röding, gös, harr aborre mm

Det skulle ju egentligen vara aborre eller gös och jag hade vita fiskfiléer i frysen. Stekt lax med räk- och kryddoströra och smörsvängda primörer (4 portioner)

När jag växte upp åt vi i min familj mycket fläskkött, kyckling, fisk (framför allt i block-form när jag var barn med undantag för en och annan egenfångad gädda eller aborre och senare mer och mer laxfilé) och inte så mycket nöt- eller viltkött

Tim, med hjälp av pappa, tog sin första aborre. Min semester har inte kunnat börja bättre. Torsdag och fredag har varit helt underbara

Det är också sjukt gott med egenfångad aborre som man foliebakar med vitlökssmör och dill. Hej.  . Grilla på kvällarna - det är sommar för mig som det är för i princip alla i Sverige

Det blev en mysig & stökig kväll och jag samt 2 av 3 barn stod iaf tålmodigt och kollade på våra flöten och drog upp endel mört & Esther tog en aborre

I. s. f. i. s. k. e. e. f. t. e. r. a. b. b. o. r. r. e. ä. r. e. n. k. u. l. v. i. n. t. e. r. a. k. t. i. v. i. t. e. t. D. e. s. s. u. t. o. m. f. å. r. d. u. s. n. y. g. g. a. ö. v. e. r. a. r. m. a. r. a. v. a. l. l. t. b. o. r. r. a. n. d. e. L. a. n. d. s. N. i. c. o. l. a. s. J. ä. n. d. e

Men jag fick ingen fisk det här året, men Linus fick en helt okej aborre, och han kom 2. 2016-07-27 @ 13

Vi har varit i Tenhultsjön och metat med, som tur var fick Oliver både aborre och mört, annars hade han nog tröttnat lika fort som sin lillebror

Mer komplicerade rätter som kastanjefylld karp, brässerade duvor på krutong och aborre för Picasso varvas med enkla beskrivningar hur man gör nudlar och goda råd för noviser i köket

Vi har nu haft sista kvällen hos morbror och moster och käkat god middag i solnedgången, fiskat upp den sista aborren och njutit av bedårande utsikt över viken

Aborre,. Norrländska fiskare. Natten till ära kom det hem två norrländska storfiskare. Med sig hade de fiskar där den ena var större än den andra och kring 30 fiskar totallt

Bilden är tagen för två år sedan här kan ni läsa om när vi serverade ceasarsallad med rökt aborre. Hej allihopa och härliga fredag

Vi har fått en hel del med aborre filér av Carolines pappa som han och Angelica och William har fiskat

Recept. Camilla Mellquist. sön, 2013-07-14 13. 02. 50min. (1). Rensa fisken och gnid in dom noga med salt runtom

Recept. Anna Lundqvist. ons, 2013-07-17 08. 22. 30min. (0). Blanda ingredienserna till såsen. Låt stå i kyl ca 30 min

Fjälla och rensa fisken. Skölj och torka av den väl. Salta och peppraoch vänd sedan fisken i vetemjöl. Bryn en del av smöret i enstekpanna och stek fisken gyllenbrun
4 Spara
Dill- och kaprissås till stekt fisk – varför inte aborre? 2 -3 port

Dill- och kaprissås till stekt fisk – varför inte aborre. Dill- och kaprissås till stekt fisk – varför inte aborre

Jag gjorde varsin jättestor ceasarsallad med rökt aborre. Aborren  rökte vi  i stugan härom kvällen(kommer bilder på det)

Sej, torsk, gös, aborre. Grymt god fisk. Verkligen. Absolut en favorit, så himla smakrikt kött. Och ändå så bara kokade jag fisken med salt, och sen lite flingsalt och peppar på

Havsaborre m skarp krasseBild. Uifrån detta recept fick vi en havsaborre med n dashibuljong, och den underbart skarpa diakonkrassen (den går nu genast i odling hos Husmor Lisa)

Aborren kan slänga sig i väggen. Är lite inne på att prova så många olika sorters fisk jag kan hitta. Så ni behöver inte vara oroliga för att det bara ska vara en massa olika sorters korvar

Qing zheng lu yu - Ångkokad aborre. lu yu - aborre. Egentligen skall det vara aborre i det här receptet men jag tog en sik på ca 650 gram istället. En aborre eller annan fisk på 600-700g

500 gräkor med skal300 gfiskfilé, skinnfri, hoki, aborre, gös eller torsk, gärna fryst och halvtinad1 mskfisksås, + en nypa salt1äggvita1 1/2 dlkokosgrädde1röd chilifrukt

Godsaker som västerbottensostpaj, påskskinka, 2 st olika gravade laxar, 4 olika inlagda sallar, oliver, sallad, ägghalvor med rom, brietårta, potatis, prinskorv, köttbullar, rökt lax, rökt öring, rökt aborre, matjesillröra, romröra, parmaskinka, salami och olika bröd

Min tävlingsiver som väcktes i kampen mot jättefisken, som i allmänhet visade sig vara en liten, liten aborre men så stark i sitt motstånd

Jag och ungarna var ute och fiskade och Love fick upp en riktigt fin aborre, och då ville ungarna självklart äta aborre till middag

Aborre - 110 mg. Mjölk och andra produkter baserade på mjölk som t. ex. ost är vanligtvis den huvudsakliga källan till kalcium i kosten

Det blev inte så mycket fiskande för mig, men Fredrik fick däremot upp en 7 hg aborre som vi åt när vi kom hem

600 g fiskfilé av gös eller aborre. Skär fisken i portionsbitar och strö över salt. Vispa upp ägget i en djup tallrik

0)Första tallriken som kom in bestod bland annat av en liten bit av aborre från havet & en massa oväntade smaker i nya skepnader

Fisken jag utsatte för detta var en aborre på 610g (nästa gång blir det någon annan sorts fisk för det var rätt drygt att fjälla aborre

Igår var vi på sjön och fiskade. Jag fick 11 st aborrar och Johnny han fick 12 st. Stor fiskelycka. )För att fira så gjorde jag ett stort kaffeglas med efterrätt på kvällen
5 Spara

Lättrimmad aborre med sommarprimörer och baconcréme

Blanda vatten, salt och socker. Rör tills salt och socker lösts upp. Lägg i abborrfiléerna. Låt logga ca 15 minuter

Aborre

Fyll glaset till en tredjedel med is. Häll i grenadine så bottnen av glaset täcks. Häll sedan i 6 cl vodka,

ABORRAR I SMETANA

häll såsen öv 1 1/2 kg aborre. kokat upp tas kastrullen av värmen. häll såsen öv 1 1/2 kg aborre. eller motsvarande filéer

Enris smaksatt Aborre

Rensa fisken om den ej är rensad, fjälla den, lägg fisken i var sitt folieomslag, med en klick smör imagen och en kvist enris 3-4 cm också i magen, salta
3 Spara

Gösfilé i folie

Snabbstek filéerna i het stekpanna i smör, salta och peppra efter smak. Lägg filéerna på ett smörat folieark, droppa på lite citronsaft, klipp på dill och lägg på en klick smör

Helstekt fisk pesamol

sea bass eller aborre. Skölj fisken noga, torka av den med papper och lägg den i en skål. Salta och pressa över citronjuicen, låt marinera 10 minuter
2 Spara

Festlig fiskpaté

400 g färsk eller fryst fiskfilé av torsk, gädda, kolja, gös eller aborre. 1.  Lägg fram alla ingredienserna i köket så att de får rumstemperatur

Grillad fisk och skaldjur med saffransdressing

t ex havsaborre. aborre eller gös. Skölj, ansa och skär zucchini i tunna skivor eller strimlor. Ansa och dela sockerärter

Rosa fläderdrink

Albin och Alfred är på kryssning med sin pappa,Saga är hemma hos sin mamma,Love sover och Johnny är på sjön och fiskar aborre

Pocherad fisk med curry

4 filéer av aborre eller röding. Skölj fiskfiléerna, lägg på ett fat och häll över citronsaften. Ansa paprikorna och skär i bitar

Somrig fiskgratäng

Vi använde egenfiskad filé från aborre och torsk. tex aborre och torsk. Sätt ugnen på ca 200 grader. Fräs de slantade morötterna i en stor stekpanna 5 minuter

Fiskedag!

Som tur väl är nappade även aborre, flera styckna faktiskt. Idag ringde klockan 05. 30, det var dags för fiske

FESTLIGA FISKEN

Jag plockade fram aborre ur frysen, fast jag trodde det var gös. Fast jag tror nog att aborren gjorde sitt till

Grillad hel fisk med piri-pirisås

1 kg rensad färsk fisk, t ex gös eller aborre. Skölj fisken i kallt vatten och torka den. Blanda ¼ deciliter olja, koriander, 1 matsked flingsalt och fördela blandningen i fisken

Gratinerad örtkryddad fisk

600 g fiskfilé, t ex spätta, gös, aborre, torsk. Tina fryst fisk. Smörj ett ugnssäkert fat och strö över mjölet

Kvarnens dag – en resa tillbaka i tiden

Inte långt från där jag bor ligger Grimsta naturreservat – ett vidsträckt prunkande naturområde med en enorm växt- och djurflora
0 Spara

Nystekt aborrfilé med Ingalills varma potatissallad och löjromssås

filéad, och helst fjällad, aborre. Börja med såsen, koka upp grädde och creme fraiche tillsammans med vitvinsvinägern, låt sjuda ca 10 minuter, vispa sedan i smöret klickvis lite i sänder, håll såsen ljummen vid sidan av spisen – OBS

Räkrisotto med fisk

fasta fiskfiléer, ex gös, uea eller aborre. 1. Skär fisken i bitar. 2. Risotto. Skala och finhacka löken och vitlöken

Friterad regnbåge

Ni som kan er fisk kan säkert se att bilden ovan innehåller en aborre. Nackdelen med aborre är att skinnet inte går att äta